Find the art in anything

CfC-0159zw_edited

Make sense campagne

Van 20 tot 24 september vindt de make sense campagne plaats.
De campagne is een initiatief van de Europese hoofd-hals vereniging (European Head and Neck Society). Het doel van de campagne is mensen bewust te maken van de symptomen die op kanker in het hoofd-hals gebied kunnen wijzen zodat patiƫnten eerder een arts benaderen, sneller worden gediagnosticeerd en doorverwezen.

De meeste tumoren in dit gebied groeien vrij snel en worden vaak in een later stadium ontdekt
Hierdoor zijn de behandelingen meer ingrijpend en is de kans op genezing kleiner.

Als ervaringsdeskundige op dit gebied weet ik dat de symptomen niet altijd direct aan kanker worden gekoppeld.
Ook ik linkte mijn klachten niet aan kanker, evenmin de artsen waar ik heen ging.
Regelmatig werd ik naar huis gestuurd met een recept voor antibiotica, pijnstillers of een verwijsbrief naar een psycholoog.

De kanker had vrij spel en richtte steeds meer schade aan waardoor het uiteindelijk wel duidelijk werd dat het niet om een koudje ging.
Een deel van mijn gezicht werd gevoelloos, tanden lieten los, mijn zicht werd steeds minder en de pijn steeds meer.

Beide keren heeft het een flinke tijd geduurd voordat ik de diagnose kanker kreeg en zijn er veel verschillende behandelingen aan te pas gekomen.
De sporen van de kanker en de effecten van de behandeling draag ik met me mee.
De confrontatie is er altijd en overal.

Blijf niet lang doorlopen met klachten die je niet kan plaatsen of niet weg gaan.
Weet de arts het niet of ben je het niet eens met de diagnose, ga naar een tweede of derde arts.
Let op!

Liefs Jacky

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp