Find the art in anything

Stedelijk Museum

Kunst waar een luchtje aan zit

Afgelopen week ben ik met goede vriend Roel naar het Stedelijk Museum in Amsterdam geweest.
In de jaren 90 heb ik met school eens een bezoek gebracht aan het museum. Mijn concentratie en interesse was toentertijd niet gefocust op kunst kijken en luisteren.
Naarmate mijn leeftijd toeneemt, neemt ook mijn interesse in kunst toe. Ik wil steeds meer weten over kunst en de kunstenaars zelf.

Edward Kienholz

Een van de meest geliefde werken uit de collectie van het Stedelijk Museum is van Edward Kienholz, The Beanery.
In deze blog wil ik kort iets over hem vertellen omdat het bijzonder werk is en de kunstenaar zelf ook.

Edward Kienholz (1927-1994) was een Amerikaans kunstenaar.
Hij volgde geen opleiding en bewees zonder diploma een succesvol kunstenaar te zijn.
Hij werd bekend om zijn levensgrote – walk in –  installaties.

Hij maakte The Beanery in 1965, waarvoor zijn stamkroeg ´The Original Beanery ´in Los Angeles als inspiratie diende.
Alles lijkt net echt; de mensen, de bar, flessen drank en de jukebox. De ruimte klinkt als een café en heeft een apart geurtje.
Volgens de kunstenaar moest de geur worden samengesteld uit bier, frituurvet, urine, mottenballen en as van sigaretten.
Het schijnt dat, om de installatie zo echt mogelijk te laten lijken, er zakjes van Edward´s urine in de koelkast van het Stedelijk Museum lagen, om af en toe het werk mee te besprenkelen.
Ondertussen wordt er in plaats van urine, ammonia gebruikt.

Alle gezichten van de mensen in het café heeft hij veranderd in klokken. Alle klokken staan op dezelfde tijd.  Hij wilde de tijd stil zetten als politiek statement en hiermee de wereld tonen dat terwijl er ergens anders oorlog is, kinderen worden uitgemoord, er tegelijkertijd ergens in een café een borrel word genomen.

Oud en vies

Voor al zijn kunst gebruikte hij voorwerpen die hij om zich heen vond, die zelfs al helemaal oud en vies waren.
Dat maakt het voor conservatoren vandaag de dag lastig om zijn werk te behouden.
De viezigheid en slechte kwaliteit van de materialen in zijn werk waren bedoeld om de Amerikaanse maatschappij te confronteren met thema’s als politieke corruptie, morele hypocrisie en onderdrukking,

Kunstig afscheid

Toen hij in 1994 plotseling overleed was zelfs zijn eigen begrafenis een kunstwerk.
Voor zijn begrafenis werd zijn lichaam rechtop in een auto gezet met naast hem de as van zijn overleden hond. Tijdens de plechtigheid werd de hele auto in het graf gereden  waarna deze werd bedekt  met aarde.

Bezoek tip

Een bezoek aan het Stedelijk Museum Amsterdam is zeker de moeite waard en ga dan maar is ruiken in The Beanery.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp